I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, April 18, 2009

Wahai rembulan...



Tercuri hatiku dikala waktu
Bertemankan rembulan tika siangnya berlalu
Bertebaran bintang hamparan kalbu
Syukurnya aku sujud pada Yang Satu

Bertanya aku pada rembulan
“Tidakkah engkau bersendirian?
Sunyinya dikau kulihat dikejauhan”

Jawabnya rembulan menjawab persoalan
“wahai insan penduduk alam
Aku juga ciptaan Tuhan
Takkan bisa hdup tanpa berteman
Mentari dan bintang pengubat kesunyian
Tak pernah jemu menyuluhkan sinaran”

Ditanya kembali oleh rembulan
“Bisakah kubertanya wahai jejaka
Sudah terlalu lama aku ingin meluahkannya
Kenapakah manusia sekarang begini rupa?
Bermusuhan sentiasa menghancurkan sesama?”

Syukran jazillah aku ucapkan
Atas persoalan yang rembulan lontarkan
Ikhlas dariku cuba membongkarkan
Hedonis manusia demi kehidupan
Yang takkan kekal sehingga melupakan
Akhirat mendatang mereka pinggirkan
Inilah jawaban ku cuba berikan
Jika salah kupohon kemaafan
Kerna kujuga punyai kelemahan

Buat rembulan yang membuahkan pemikiran
Kau mengajarku satu pengertian
Mengertikan aku makna persahabatan
Pentingnya kita mewujudkan ketulusan
Saling melengkapi lestarikan kehidupan

Indah sungguh kurniaan Yang Satu
Titislah air mata tergenang disejadahku
Tanda penghambaan buat Sang Penciptaku…=>

Karya : Dr Iwan

0 comments: